|
Post by cicoto on Dec 8, 2011 14:00:26 GMT -5
I dag hadde pappa kjøpt en ny hest til meg uten at jeg viste noe.. Jeg kjente ikke hesten og hadde aldri sett han før.. Jeg så han og tenkte: Han er nydlig, men passer han for meg ?? Jeg prøvde han lit og skjønte at dette var heste for meg. Han er en avlshingst tenkte jeg etter noen dager Jeg kåret han og la han ut i avl Dette ble ressultatet: Type og kropsform: 6 Hode og hals: 7 Skulder og manke: 6 Overlinje og bakpart: 6,5 Forlemmer: 7 Baklemmer: 7 Skritt: 6,5 Trav: 6,5 Galopp: 7,5 Sprang teknikk: 7,5 Sprang kapasitet: 7,5 Ridelighet: 7,5 ------------------------------- Helhet: 7
|
|
|
Post by cicoto on Dec 10, 2011 8:50:07 GMT -5
I dag dro jeg en tur i stallen og jeg tok inn Golliat fra beitet, tok av han dekkenet og pusset han. Når jeg hadde pusset han salte jeg han på salen og gikk inn i ridehuset og bygde sprangbane. Jeg fikk lit hjelp med det. Jeg skrev en lapp på døra. " Jeg har bygget sprangbane ine i ridehuset og skal snart bruke den, hilsen Elena " Jeg tok på han hodelaget gikk inn p ridebanen, stilte han opp, strammet gjordten og steg opp. Jeg varmet han opp i skritt, trav og galopp på både høyre og venstre hånd før jeg begynte å hoppe banen. Det gikk bedre enn forventet. Han vegre to ganger av de 10 hindrene jeg hoppet ! 5 hindre på banen og jeg hoppet banen to ganger ! kjempe stolte av gutten min ! Jeg tom han med inn, tok ned lappen på døra og salte han av, skylte han fordi han var svett, tok på han dekkenet og satte han på hingstebeitet igjen Jeg gikk inn, ryddet vekk sprangbanen og gikk for å møkke. Da jeg hadde bgeynt å møkke kom det en stalljenta og spurte om hun skulle hjelpe. Jeg tok i mot tilbudet og vi skravel og lo sammen. Jeg fant ut at jenta het Amy og at hun hadde en hest her som heter Aliya. Hun fortalte meg sin historie om da hun fikk Aliya og jeg fortalte henne mine historer da jeg fikk Zafira og Golliat Når vi var ferdig med å møkket kostet eg stallgangen og tømte møkka, så dro jeg hjem og dujset Nydlig dag i stallen !
|
|
|
Post by cicoto on Dec 11, 2011 13:12:51 GMT -5
Når jeg hadde tratt grima og leietauet til Golliat gikk jeg å hentet hann hos de andre hingstene. Jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle ri på tur i dag -Hei Golli gutten min, hvisket jeg. Han dyttet til meg med mulen sin. -Skal du og jeg ri på tur i dag ?? Han humret til svar. Jeg tenkte, ah.. så søt du er ! Tenk at du er min ! Vi gikk inn og jeg satte han opp i stallgangen og jeg tom av han dekkenet. Jeg hang det over bokksdøra fordi jeg skulle jo ta det på igjen etterpå. Jeg pusset han grundig og hentet salen og hodelaget. Jeg salte han opp og gikk ut med han. Jeg steg opp og vi gikk mot skogsstien og når jeg hadde kommet et stygge inn satte jeg opp i trav. Vi travet til enden av stien og snudde og re til bake. Når vi var tilbake i stallen hoppet jeg ned, orndet stigbøylene og gikk inn.-Hei,Elena. -Hei igjen Amy. - Skal jeg hjelpe deg med å møkke ut boksen til Golliat, så kan du fikse maten hans så lenge ?? -Ja takk, svarte jeg med et stort smil om munnen. Jeg salte han av, skylte bittet og hang det på plassen sin. Jeg tok på han dekkenet og tok han ut, men nå til en egen rundtpadock.Når jeg gikk inn hang jeg grima og leietauet på plass også skulle jeg ordne maten hans. 3 sekker med 3,5 kg høy. Når jeg hadde fikset det la jeg det høyet som var i den ene sekken inni boksen så han fikk det når han kom inn senere i dag. Jeg gikk for å fikse spesialtblandinga hans da jeg så at Amy kom mot meg med en trillebår med møkk. -Er du ferdig allt ?? Spurte jeg. -Jupp, svarte hun med et smil. - ah ! Du er vel en knupp du Amy svarte jeg. Han lo og gikk vidre mens jeg gikk min vei for å ordne med blandinga til Golliat. - En kopp av det, en kopp av det, en halv kopp av det, to kopper at det og et pump av den. Sa jeg til meg selv. Når jeg var ferig blandet jeg det onklig og puttet det i matskåla til Golliat. Jeg kostet kjapt over stallgangen og skjekket om alt var som det skulle. Jeg kastet et siste blikk på Golliat og Zafira får jeg gikk ut på veien og var på vei mot hestebutikken i bygda. Der kjøpte jeg en lyseblå shabrack, men gullkant rundt som jeg fikk sydd på navnet Golliat på. Jeg kjøpte en helt gul shabrack til Zafira og fikk navnet hennes på. Jeg kjøpte lyseblåe beinbeskyttere og dressurbandasjer til Golliat og gule til Zafira, også kjøpte jeg en lyseblå grime, men diamanter på reima over mulen og kroner på reima over ørene og et lyseblåt leietau som paser til. Det samme til Zafira men i Gult. Jeg betalte og tok bussen hjemover.
|
|
|
Post by cicoto on Dec 12, 2011 14:46:26 GMT -5
Når jeg var ferdig med Zafira hentet jeg Golliat. - I dag skal vi gjøne noe nytt gutten min. I dag skal jeg tømme kjøre deg. Jeg satte han opp i stallgangen, tok av han dekkenet og gikk for å hente pussekassa. Når jeg komtilbake var han vekk ! Jeg slapp pussekassa rett ned på gulvet og jeg sa til meg selv- jeg var ikke så lenge borte ! Det var bare jeg og noen jenter i stallen og de løp mot stalldøra og ut. Jeg løpt etter og ropte - Golliat ! Hvor er du Golliat ! Jeg begynnte å hylgrine og jeg ble helt fra meg.-Elena ? Hørte jeg en stemme. - Vi må dele oss og begynne å dele. - Alle sammen tar med seg en grime vær ! ropte en stemme. - Dere tre går dit, dere fire går dit, dere to går den veien og du Henrietter og du Elena blir med meg ! To av dere blir her og ser om han kommer tilbake. Resten går opp der. Jeg og de to jeg gikk med, gitt opp i skogen. - Vi skekker ved elva først, sa jeg med tårer i stemmen. Vi nærmet oss og jenta som så vi skulle dele oss ringte til en av de nadre jentene og spurte o, de hadde sett noe. Ingen hadde det. - Der ! ropte Henriette jenta. Jeg kan se han. - Jeg går. sa jeg. - Jeg kjenner han best. Jeg gikk meg sakte skritt mot han og jeg latet som om jeg gikk forbi han, men da kom han mot meg og jeg gav han en godbit, tok grima på og gikk tilbake til stallen. Vel tilbake pusset jeg han ferdig og jeg tok på han dekket. - Jeg beklager gutten min men det blir ikke noe trening i dag fordi jeg må komme til meg selv lit først, men jeg lover deg det i morgen ! I det jeg skulle legge dekkenet over rompa hans så jeg at han hadde blitt slått med en pisk. Det var dype sår så det var harde slag. To merker var det. Jeg ringte til mamma med en gang å ba henne komme til stallen med en gang. Mens jeg ventet koste jeg med han og da opptaget jeg en pisk som lå midt på gulvet. Jeg så med en gang at det var Sara sin pisk og jeg gikk til kontoret og fortalte alt. Hun skulle ta en prat med Sara og jegs kulle få svar denne uken så fort som muligt. Mamma kom og jeg fortalte alt til henne også.. også det med sara og pisken. Mamma ringte til dyrlegen og dem kom og fikk skjekket såret. Dem fikk stelt det og jeg satte han inn i boksen og så at han skal ikke ut før jeg setter han ut. Jeg dro hjem, dusjet. - Mamma.. kan du kjøre meg til stallen ? Jeg må se til hvordan det går med Golliat. Hun kjørte meg i stallen og han sto å sov og hadde det fint. Jeg dro hjem igjen og la meg til å sove.
|
|
|
Post by cicoto on Dec 13, 2011 8:06:14 GMT -5
Jeg hørte et redsel vrinsk fra Golliat og jeg kjappet meg for å skjekke hva det var. Jeg så at Sara gikk forbi boksen hans med pisken sin fordi hesten hennes sto ved siden av Golliat. Jeg gikk inn i boksen hans og fikk roet han ned. Jeg satte hen opp i stallgangen på andre siden av stallen så han ikke skulle være så nær Sara. Det var tydlig at han var redd henne, eller pisken hennes. Jeg fant fram pisken min og hevet den lit. Han gjorde ingen anntydning til redsel. - Sara. kan du komme hit lit uten pisken din ? - ja, det kan jeg. Sara kom og Golliat ble redd med en gang. - Hva er det ? - ser du at Golliat er redd deg ? - ja, hvorfor det ? - Jeg fant pisken din her i går, og det var rart fordi boksen til hesten din er på andre siden av stallen. - Jeg skjønner ikke hva du snakker om. - Nei du gjør vel ikke det du. Sara gikk sin vei og jeg så at hun var redd. - Elena? Det var en kvinnestemme. Det var stemmen til damen fra kontoret. - Jag har snakket med Sara og det er en del som tyder på at det var hun som gjorde det. - Ja, Golliat er helt vettaskremt når hun er i nærheten. - Jeg så det, jeg skal ta meg en prat med foreldrene hennes og hvis vi her sikkre på at det er henne så må hun finne seg en annen plass å ha hesten sin på. Hun kan ikke stå her. - Takk, svarte jeg laft. - Kan jeg få se på sårene ? - Jada. Jeg tok av han dekkenet og hviste henne det. - De er ganske dype så hun må ha slått hardt. - ja.. - Dyrlegen ringte meg i går kveld etter å ha tatt noen prøver av sårene. Golliat kan ikke brukes på noen dager og når det har gått 3 dager skulle han komme hit og skjekk han. - uff.. ja, takk for informasjonen varfall. Sajeg og smilte selvom blikket mit vår festet ned i gullvet. -Jo foresten Elena. - Dyrlegn sa også at såret måtte plastres, så her har du noe å plastre det igjen med. - Takk, svarte jeg nokk en gang. Jeg plastret såret og gikk for å hente pussesakene til Golliat da jeg hørte en redd vrinsk nokk en gang. Jeg tev med meg pussekassa hans og skyntet meg ut av rommet og bort til han. Jeg så at Sara nettop hadde gått forbi. - Stakkars deg gutten min. Jeg pusset han mens tårene mine trillte nedover kinnet. - Dette skal gå bra gutten min, det lover jeg.. og om ikke sara forsvinner tar jeg med både deg og Zafira til en annen stall inntil vi får byggd vår egen. Jeg tok på han dekkenet igjen og lot han stå inn i natt også. - I morgen, skal du få komme ut og da skal vi gå på tur, men jeg skal bare leie deg, sa jeg mykt til han, før jeg dro hjem.
|
|
|
Post by cicoto on Dec 14, 2011 7:45:46 GMT -5
Jeg fikk en medling kl 8 i morgens om at jeg ikke trengte å komme i stallen i dag fordi dyrlegen kom å stelte Golliat og Zafira for meg og noen stalljenter tilbød seg å møkke for meg i både Zafiras og Golliat boks og at hun hadde ordnet mat til dem. Jeg tok meg en tur fordet bare for å hilse på. Jeg koste lit med dem begge i ca 30 min vær også dro jeg hjem. ( Beklager for et lit slappt innleg her.. )
|
|
|
Post by cicoto on Dec 21, 2011 7:42:52 GMT -5
Jeg beklager for at jeg ikke har skrevt så mye, men jeg har hatt en pause og nå er jeg tilbake Jeg var sykklig deppa etter siste skoledag så jeg tenkte det skull bli godt å komme i stallen. Det var godt med juleferie selvom jeg ikke liker julen fordi da skal jeg være masse i stallen og jeg trenger ikke å stresse meg hjem. Jeg tok bussen fra skolen og til stallen og når jeg var framme gikk jeg til stallen. Vel framme i stallen la jeg fra meg tingene mine og fant fram møkkagreipet og en trillebår og begynte å møkke ut i boksen til Golliat og Zafira. Når jeg var ferdig med å møkke gikk jeg å tømte trillebåre også satte jeg den på plass. Jeg så at jeg ikke trengte noe ny sagflis i noen av boksene så jeg gikk å hentet grima og leietauet til Golliat og på vei ut møtte jeg på eiern av stallen. - Elene, kan ikke jeg få et par ord med deg før du går ut.- Klart det, svarte jeg og smilte lit nølende. - Etter det som skjedde med Golliat har dte vært mye opprør i stallen og der har skjedd med en hest til her i stallen. Igjen tyder det på at det er Sara som gjør ugang her og vi har snakket enda mere med henne og foreldrene. Etter mye presing kunne hun innrømmet at dte var hun som gjorde det med både Golliat og den andre hesten. - Hvem var den andre hesten ?? - Det var den ene avlshoppa vår her, og hun er tatt godt hånd om av dyrlegen og hun fikk ikke så kraftige sår som Golliat. - Men det er bra dere har funnet ut av det, sa jeg med et lit sinna blikk over at Sara kunne gjøre noe slikt. - Hva skjer med Sara nå? - Hun blir flyttet til en annen stall eller så får hun ikke beholde hesten sin. Opp til foreldrene hennes. - Det var vel det betse for nalle sammen. sa jeg og smilte. - Mhm, svarte damen. - Jeg får vel fortsette med mit, fortsatte damen. - Gjør det du, takk for praten, smilte jeg. Når jeg hadde hentet Golliat satte jeg han i stallgangen og hentet pussekassa hans. - Så fin du er Golli gutten min, smilte jeg bredt til han. Han bevegde ørene framover og humret til svar. Jeg lo og klappet han på halsen. Jeg tok av han dekkenet og begynte å pusse han. - Dyrlegen ringte i går gutten min, han sa at han kom en tur innom i dag og skjettet sårene dine. Å snakk om sola som skinner, der kom dyrlegen. - Halo, du er Elena og dette er Golliat. - Hei, ja jeg er Elene og dette er min elskling Golliat. - Får jeg se på sårene hans ?- Jada, bare gjør det du må gjøre. smilte jeg. Han skjekken sårene. - De ser veldig fine ut og du kan fint bruke han i dag, men det såret han har nede på benet.. hvordan har du kommet? Vet du det ? - ehm, ja han skar seg på en gren og vi har skjekket det. - Det er flott, det er ikke noe stygt sår, men jeg tenkte bare at dte ikke var der sist jeg jeg var her. Smilte han skjeft. - Hehe, nei, men dte er flott at jeg kan bruke han. Jeg har tenkt til å ta det lit rolig, så jeg skal ri lit enkel dressur. - Det høres bra ut. Når jeg var ferdig med å sale han på så tok jeg han med på banen og orndet alt til før jeg steg opp. Vi red en del forgellige øvelser og når vi var ferdig tok jeg han med meg inn, salte han og og pusset han lit. Etter dte tok jeg på han dekkenet og tok han med ut. Jeg gikk inn igjen og ordnet med mat til Golliat og Zafira også hentet jeg inn Zafira.
|
|
|
Post by cicoto on Dec 28, 2011 8:57:41 GMT -5
Golliat har blit pappa
|
|
|
Post by cicoto on Jan 16, 2012 15:45:13 GMT -5
Sårene til gollat har blit helt fine og jeg kan begynne å bruke han igjen. Jeg hentet inn Golli gutten min og satte han opp i stallgangen. Jeg tok av han dekkenet og hang det på knaggen likeved der han sto. - Er det ikke godt å slippe å ha Sara rund oss hele tiden, gutten min ? Han knegget laft til svar og jeg måtte smile lit av han. Jeg hentet pussekassa hans og når jeg var på vei tilbake snubblet jeg i mine egne ben og fikk en skrubbsår på det ene gneet og kraftig vondt i håndleddet. Damen fra kontoret kom ut og hjalp meg opp..- Takk.. sa jeg lit forbløffet..- hm.. hva heter du egenklig? Spurte jeg..- Jeg heter Lisbeth. Smilte hun. - Går det bar med deg, spurte hun og kastet et blikk den på håndleddet som jeg holdt i den andre armen. - Ja, ja jeg tror det..- Får jeg se på det.. Uten å vente på svar tok hun armen min og jeg holdt på med å hyle.. - Du får ikke ri i dag. Pakk sammen tingene dine og reis til legenm jeg fikser Golliat for deg. - Men jeg vil ikke det.. svarte jeg beskymret. - Nei, men du skal ! Lisbeth dyttet meg nesten ut døre. - Gå til legen nå og send meg melding om hva som har sjedd, når du har vært der. Når jeg var ferdig hos legen sende jeg melding til Lisbeth " Legen sa jeg har en liten forstuelse i håndleddet så jeg kan ikke bruke hånden på en uke og jeg kan heller ikke ri på en uke. Det vil si at jeg ikke kan passe på Golliat, Zafira og Mira og at noen andre må gjøre det.. Jeg kommer nom innom stallen vær dag fordet :-) "
|
|
|
Post by cicoto on Jan 19, 2012 8:44:18 GMT -5
Siden jeg ikke kan ri i dag har mamma betalt Lisbeth for å rihan for meg. Jeg skal bare stelle han, møkke og ordne med maten hans. Jeg gikk å hentet pussesakene hans og gikk til boksen hans. Jeg begynte å pusse han og nå lengtet jeg virklig etter å få ri. Jeg kunne ikke ri på Golliat for en stund siden på grunna v sårene hans og nå kan jeg ikke ri fordi jeg har forstuet håndleddet og på toppen av det hele må jeg selge Golliat.. Jeg var så lei meg på grunn av alt det der, men jeg hadde ikke noe valg og jeg håper på at han får nye fine eiere som elesker han like mye som jeg gjør. Dte beste hadde vært om han fikk eiere som lot meg besøke Golliat. Mens jeg pusset han var jeg på gråten.. Jeg var i min egen verden helt til Golliat dyttet borti meg med mulen. Han så på meg med trøstende øyne. - Du er så fin Golliat ! Jeg har slett ikke lyst til å selge deg ! - Tenk om jeg ikke engang får ri på deg en gang før du blir solgt!!... - Du betyr så mye for meg gutten min, og aldri glem at jeg elsker deg ! Jeg klarte ikke å holde ut med tanken.. Jeg måtte bare få ri på han ! Jeg måtte ! Jeg boret ansiktet mit ned i den myke pelsen hans og tårene bare strømmet. Jeg hadde slett ikke lyst til å gå fra han i det hele tatt, men jeg måtte være hjemme til kl 4.. Jeg tvang meg selv til å sette fra med pussesakene hans og jeg tok på han dekkenet og satte han ut. Når jeg kom inn igjen fant jeg frem trillebår og møkka greip og begynte å møkke boksen hans og når jeg var ferdig med deg flyttet jeg Zafira og Mira til boksen hans og begynte å møkke bøksen dems. Jeg satte hestene tilbake, tømte trillebåra og ordnet med mat. Jeg ga Golliat lit mindre mat fordi Golliat var lit lubben. Kl 3:45 tok jeg bussen hjem, men gråten var fortsatt i halsen.
|
|