peyton
Junior Member
|
Post by peyton on Dec 3, 2011 5:23:28 GMT -5
Jeg var så spent at jeg hadde knapt nok sovet noe den siste natten. Endelig var dagen her hvor den nydelige hingsten Mohito var i mitt eie. Jeg var tidlig i stallen og sjekket enda en gang at boksen jeg gjorde klar dagen i forveien var helt klar. Kvart over 11 kom hestebilen kjørende inn på gårdsplassen og jeg kunne laste av min nydelige hingst. Ja tenk, MIN nydelige hingst. Jeg leide han rundt i 10 minutter så han skulle få strekke på beina selv om han ikke hadde kjørt så langt. Men så fikk vi bli litt kjent med hverandre også. Resten av dagen børste og stelte jeg med hesten min flere ganger og han fikk også noen timer ute i paddock. Vi var allerede da dagen var omme blitt ganske gode venner. Jeg gledet meg maks da jeg kjørte ut fra stallen til neste dag med nydeligheten.
|
|
peyton
Junior Member
|
Post by peyton on Dec 4, 2011 17:43:08 GMT -5
Klokken var ikke mer en kvart over 9 før jeg kjørte bort til stallen. Selv om det var søndagsmorgen klarte jeg ikke å ligge lengre i sengen. Jeg parkerte bilen og omtrent hoppet bortover mot stalldøren. Vel inne i stallen roet jeg meg litt mer ned. Mohito var ute, så jeg begynte med å møkke boksen hans. Jeg tok ut alt jeg kunne finne og la inn en ny sekk med sagflis så det skulle være superfint til han når han kom inn igjen. Så fort jeg hadde kostet etter meg tok jeg leietauet og gikk for å hente herligheten inn. Da jeg kom til paddocken kikket Mohito opp og når jeg snakket til han kom han gående mot meg. Jeg var stolt da jeg leide han inn og satte han i krysstauet på stallgangen. Jeg børstet han grundig og tok hovene før jeg la skrittedekkenet på han og fant frem bandasjene. I dag skulle vi være mørkeblå. Jeg surret bandasjene på og han sto stille med 3 av 4 bein så det var da absolutt ikke så ille. Hehe. Salen på og det samme med hodelaget. Jeg tok på hjelmen og hanskene så var vi klar. Jeg leide han inn i ridehuset, lukket døren etter oss og satt på musikken før jeg steg opp. Vi skrittet opp til Erik&Kris - My city og jeg kjente på meg selv at jeg var i bedre humør enn det jeg hadde vært på lenge. Vi skrittet i 10 minutter før vi kom frem i trav. Vi varmet opp med litt skjenkelvikninger og overganger. Så litt galopp, før en skrittepause. Resten av økten red vi en del øvelser(versader, traver) og masse overganger som virkelig styrket lille hesten. Etter 30 minutter kjente jeg at han hadde fått nok og siden jeg var veldig fornøyd med hvordan det hadde gått så avsluttet jeg med å skritte en liten tur. Etter rideøkten ble han svampet og fikk på tørkedekken. I mens han tørket målte jeg opp foret hans klart og når han var tørket fikk han på stalldekkenet og utedekkenet før han fikk kose seg ute i paddocken resten av dagen. Jeg dro hjem, men utpå kvelden måtte jeg kjøre enda en tur til stallen bare får å sjekke at han fortsatt var der og ikke var en drøm. Lykke!
|
|
peyton
Junior Member
|
Post by peyton on Dec 10, 2011 13:40:06 GMT -5
Denne helgen hadde jeg meldt meg på et dressur og sprang kurs med Cecilie som ridelærer på Mohito. Mye av tiden denne helgen gikk til å se på de andre sine ridetimer i tillegg til å ri for undervisning selv. Men jeg har nå kjøpt meg enda en hest, så den skjønne hoppa Dancing Dream er også en av de jeg nå om dagen trener og steller. Dream er utrolig skjønn og veldig kosete til tider. Noen ganger er hun litt mer bitch og dame, men som oftest er hun bare super skjønn. I dag red vi en tur sammen. Dream var litt urolig i starten, men var nok den friske luften som fikk henne til være så kvikk. Etter å ha skrittet i et kvarters tid gikk vi over til trav. Hun spratt frem i trav og var veldig villig til å øke tempoet. Vi holdt oss i rolig trav og etter hvert som hesten slappet mer av og la seg inn i et jevnt tempo slappet jeg også mer og mer av og nødt utsikten og stillheten. Alt jeg hørte var hestens pust og hovslagene for hvert steg hun tok. Det var en utrolig fin dag og rideturen var deilig. Vi hadde litt galopp og etter en halv times tid snudde vi og red tilbake. Vi skrittet det siste stykket før vi var tilbake i stallen. Etter rideturen i morges har Dream bare slappet av og koset seg i paddocken, imens Mohito har gått en hard dressur økt(kommer i kurs loggen). Jeg fikk møkket begge boksene og stelt en siste gang med hestene før det var kveld og på tide å komme seg hjemover. Herlig dag som man gleder seg til flere av.
|
|
peyton
Junior Member
|
Post by peyton on Dec 23, 2011 17:43:49 GMT -5
Julen nærmet seg med stormskritt og selv om været hadde vært utrolig ustabilt de siste ukene hadde jeg vært flittig i stallen og trent begge god klompene mine mye. I dag er det jo lillejulaften og selv om det i morges føltes som om huset skulle falle ned i hodet på meg fordi det blåste så mye så var jeg allerede i 11 tiden borte i stallen. Jeg hadde tenkt jeg skulle bruke hele dagen frem til julegrøten sammen med mine kjæreste. Så klart var det Mohito og Dancing Dream som skulle være i fokus denne dagen. Jeg startet med å møkke begge boksene og gjorde klar foret deres til kvelden og frokost dagen etterpå. De fikk begge to gulrot og eple biter i frokosten så de skulle få omtrent like god en julefrokost som jeg selv. Så hentet jeg inn Mohito som skulle få den første økten i dag. Vi børstet grundig og koste litt før vi fortsatte oppsalingen. Vel inne i ridehuset leide jeg han etter meg i mens jeg lagde til noen kavaletter som jeg tenkte vi skulle trene på denne dagen. Så varmet jeg opp i litt dyp form i trav og galopp begge veiene. Vi red noen skjenkelvikninger og åttetall før vi tok en skrittepause og var klar til å begynne med kavalettene. Heldigvis var det noen yngre jenter i stallen som hadde sagt at de ville hjelpe meg med å endre på bommene så vi kunne begynne med bommer helt nede på bakken. Mohito brukte noen forsøk før han helt forsto hva som var meningen med disse bommene på bakken. Han hadde jo flere ganger hoppet hindre, men vi hadde ikke vært så flittig med bruk av bommer på bakken. Så fikk jeg jentene til å legge opp de to bakerste av bommene til kavaletter og etter å ha revet den ene en gang hadde han fullstendig skjønt opplegget og løftet bena helt opp under haka nærmest. Hehe. Skjønne hesten min. Vi avsluttet økten mens han fikk masse ros og vi skrittet en tur i nærområdet som avsluttning ettersom været hadde stilnet litt mer. Heldigvis for det. Da Mohito var kommet inn i boksen sin, fått en velfortjent omgang med massasjebørsten og på med nyvasket dekken, gikk jeg for å hente inn Dream. Hun ventet på meg med paddocken og det er første gangen hun har gjort det etter at jeg kjøpte henne. Mohito har egentlig fra dag 1 vært veldig nær og knyttet til meg, i mens Dream egentlig ikke har brydd seg så mye. Siden været var blitt mye bedre bestemte jeg meg for å dra ut på tur. Jeg fikk med meg to av de andre jentene på stallen og vi red avgårde i friskt skritt. Dream hadde bestemt seg for at i dag skulle hun gå fremst så slik ble det. Vi snakket om hva vi håpte på at vi fikk til jul og vi koste oss like mye som hestene som likte den fine nysnøen som hadde kommet over natten og de hadde alle sammen ørene fremover. Plutselig stoppet Dream opp og jeg som hadde vært litt ukonsentrert ettersom jeg satt litt bakover for å snakke med de andre, ble slengt frem på halsen. Foran oss så vi en elgku med to ganske store kalver komme ut av skogen, vandre over stien også inn i skogen igjen på andre siden. Det var et utrolig nydelig syn og vi ble bare stående stille med hestene en stund for å fordøye synet. Resten av rideturen foregikk udramatisk. Vi travde en del og hadde en liten galopp der vi viste at underlaget var trygt. Det var en utrolig koselig tur, men da vi kom tilbake til stallen kjente jeg at det var godt å komme inn i varmen igjen. Jeg takket de andre for turen da vi gikk til hver vår boks. Det har etterhvert blitt ganske mange hester her på Stall Classic så jeg er ganske heldig som fikk boks til hestene mine forholdsvis nært hverandre. Mohito står i den første boksen i hingstestallen og Dream i den nest siste i hoppe stallen så da er det bare noen meter i mellom boksene. Da Dream var ferdig stelt fikk de begge to komme ut en times tid og selv kom jeg meg hjemover slik at jeg nådde å ta en dusj før julegrøten skulle inntas.
|
|
peyton
Junior Member
|
Post by peyton on Dec 29, 2011 16:17:46 GMT -5
Formiddagen ble brukt på jobb, men klokken 4 svingte jeg inn på gårdsplassen foran stall Classic. Jeg begynte med å møkke begge boksene og gjorde klar boksen ved siden av Mohito til min nye hingst Fabulous. Han er en sportsponni hingst som jeg har store forventninger til. Jeg håper at han kan utvikle seg til å bli en veldig flott konkurranse hest og at han kan bli avlshingst på den stallen jeg håper å kjøpe meg en dag i fremtiden. Jeg hentet inn Mohito og salte han opp for en rideøkt i ridehuset. Vi skrittet varm med en liten ridetur nedover veien og før jeg viste ordet av det hadde vi ridd nesten en hel time på tur så da vi endelig hadde nesen hjemover igjen fant jeg ut at jeg like så godt bare kunne avslutte med denne turen. Hehe. Fort gjort. Da Mohito var ferdig stelt var det Dream sin tur. Jeg tok henne inn og satt henne på gangen i krysstau. Noe hun trenger litt trening i er å stå stille. Hun er alltid proppfull av energi og danser gjerne rundt imens jeg børster og ordner henne. Denne dagen var ikke noe unntak og hun var to ganger oppå tåen min, men hun flytter seg jeg like så fort igjen så noen stor skade gjør hun ikke. Fikk salt henne opp og leide henne inn i ridehuset. Vi skrittet varm i ti minutter før jeg plukket opp tøylen og jobbet litt i skritt før vi kom frem i trav. Jeg var veldig nøye og konsekvent med henne slik at jeg hele tiden bestemte tempoet vi red i og lagde små overganger frem og tilbake i travet. Etter litt galopp hver vei tok vi en skrittepause. Hun pustet allerede ganske mye. Hadde jo fått en god del pels så måtte vel vurderes om hun skulle barberes. Mohito derimot har nesten ikke lagt noe pels. Jeg tok opp tøylene igjen og vi red en god del skritt-holdt-skritt-trav-skritt-holdt overganger for at hun skulle bli enda mer lydig. Det hjalp og etter en stund reagerte hun med en gang på hjelperne mine. Vi avsluttet økten med å ri litt samlende i galoppen, litt på vei mot arbeidspirouette, og hun gjorde en virkelig god jobb. Vi travde ned og skrittet noen runder før jeg hoppet av og avsluttet for i dag. Jeg hadde akkurat satt inn Dream da hestebilen med Fabulous kom kjørende inn på gårdsplassen. Jeg møtte dem og fikk leie han ut selv. Han var utrolig flott å se på, men litt liten egentlig. Noe som kanskje kommer av at de to andre hestene mine er ganske så mye større enn ham. Han fikk lov til å løpe litt løs i ridehuset før han kom inn i boksen sin. Der falt han med en gang over ende og rullet seg i den nye flisen som var satt inn til han. Jeg børstet han en god stund for å bli litt kjent og tiden gikk plutselig veldig fort. Jeg sluttet av stall besøket med å gå en nattarunde til hestene mine og de fikk alle sammen en siste klapp og suss. Gledet meg til enda flere herlige dager med de herlige dyrene mine.
|
|