|
Post by cicoto on Dec 5, 2011 12:17:14 GMT -5
I dag har jeg kjøpt en kjempe vakker liten hoppe som heter Zafira Hun er en Dartmoor ponni som er 4 år og 129 cm høy Jeg elsker henne allerede ! Hun betyr masse masse for meg ! Zafira står på stall Classic og vi trives der Vi har desverre ikke fått trent noe enda, men jeg håper det ikke blir så lenge til ! Jeg gleder meg masse til å jobbe med henne! Jeg kommer til å bruke henne til ganske mye forgellig trening. Jeg intriserer meg mest for Sprang, men jeg gjlr det hun liker best Attachments:
|
|
|
Post by cicoto on Dec 7, 2011 14:24:29 GMT -5
Kjære Zafira`s dagbok <3 I dag har jeg bestilt meg rytterlisens så jeg og Zafira snart kan delta i stevner Jeg har også meldt meg på sprangkurs hvor jeg jåper på å få hoppet enkelt hinder på trekvartslinje og hoppe en bane Jeg gleder meg masse ! Jeg har fått kåret Zafira også Dette ble Ressultatet: Type og kropsform: 7 Hode og hals: 6 Skulder og manke: 6 Overlinje og bakpart: 6,5 Forlemmer: 6,5 Baklemmer: 6,5 Skritt: 7 Trav: 7 Galopp: 8 Sprang teknikk: 8 Sprang kapasitet: 9 Ridelighet: 8 ------------------------------- Helhet: 7 ______________________ Jeg er kjempe glad for at jeg fikk henne godkjent En gang i fremtiden har jeg planer om å bruke henne som en avlshoppe så jeg er vel på god vei forløbi ?
|
|
|
Post by cicoto on Dec 10, 2011 8:41:29 GMT -5
Hei dagboka Jeg mistet sjansjen av kurset til meg og Zafira. Jeg trakk meg. Jeg trakk meg fordi jeg tenkte at jeg skulle selge henne, men jeg ombestemte meg ! Jeg skal beholde henne ! Vi har vært på ridetur i dag i skogen og det var høy snø, men en sti var trokket ned. Jeg kom til en slette som jeg satte henne i full galopp og galopperte bortover på sletten ! Det ver kjempe gøy ! jeg skrittet hnene tilbake og når jeg var tilbake i stallen gikk jeg inn på banen og skrittet henne på lange tøyler Når vi var ferdig gikk jeg inn, salte henne av, skylte henne og la på henne et dekken. Jeg satte henne ut på beitet også orndet jeg med maten og satte den utenfor boksen hennes. Til slutt møkket jeg og kostet over stallgangen en gang Kjempe glad for at jeg ikke solgte henne !
|
|
|
Post by cicoto on Dec 11, 2011 12:38:48 GMT -5
Hei dagboka Tilig i morges vekte vekkeklokka meg. Jeg hadde stilt den inn kl 6:30 fordi jeg skulle være i stallen kl 7:30. Jeg sto opp, kledde på meg og spiste frokost. Mamma eller pappa kunne ikke kjøre meg til stallen i dag, så jeg tok bussen. Jeg kunn gått, men siden det var så kaldt ute tok jeg bussen. Jeg tok bussen som gikk 6:45 og var da framme på bussholderplassen jeg skulle av på 7:20. Det tok 10 minutter å gå fra bussholderplassen til stallen. Når jeg endlig kom fram til stallen var jeg kald i annsiktet så jeg gikk inn i stallen og møkka, for å få igjen varmen. Det var ikke så mye der fordi jeg møkka jo før jeg dro i går og Zafira hadde bare stått inne i natt og satt ut igjen kl 6:30. Når jeg var ferdig med å møkke og skulle tømme trillebåra møtte jeg på Amy. Hun så virklig glad ut der hun gikk, men før jeg rakk å spørre var hun vekk. Jaja, tenkte jeg. Jeg møter vel på henne en annen gang. Jeg gikk vidre og tømte trillebåre mi og satte den på plass, så gikk jeg å ordnet mat. 3 sekker med 3 kg høy skulle jeg måle opp til Zafira. Jeg la den ene høysekken inni boksen og de to andre på en høyrom vi har i stallen. De to andre sekkene var for kveldsmat og frokost i morgen. Jeg fikset også spesialblandinga hennes og puttet det i matskåla hennes. Da vår jeg ferdig med allt stallerbeidet gikk jeg å hentet grime og leietau. Uff... jeg burde kjøpe ny grime og nytt leietau til både Zafira og Golliat. Dem hadde slitte og stygge grimer som de forige eieren hadde hatt. Jeg hentet inn Zafira og satte henne opp i stallgangen. Jeg tok av henne dekkenet, som var helt nytt. Jeg hadde kjøpt nytt dekken til både Zafira og Golliat. Jeg fant fram pussesakene hennes og pusset henne så pelsen skinte. Når jeg skulle ta manen og halen var den så flokete så jeg bruke balsamspry og da gikk det mye lettere.. ahh, balsamspry lukter godt.. tenkte jeg der jeg sto å nøt det jeg drev på med. Når jeg hadde fått pusset henne og salt henne opp så så jeg at shabracken hennes også måtte byttes ut, men jeg tenkte ikke noe mer på det nå. Jeg gikk ut på banen og trente lit dressur. Jeg trente Overganger og galoppfatninger i hjørnet som gikk strålende bra. Hun adlød meg med en gang. Jeg galopperte på storvolter og det var lit vansklig. Hun ville helle løpe firkanter så dette er noe jeg skal trene mere på. et va flere øvelser som jeg tok som gikk helt som hunn skulle. Jeg var kjempe fornøyd når jeg var feridig. Mens jeg skrittet henne av på lange tøyle gikk Amy fordi. -Hei, Amy.. kan du hente skrittedekkenet til Zafira for meg ?? Jeg glemte det inne i stallen. - Ja hvor ligger det henn ??- Det henger over boksdøra hennes for at jeg ikke skulle glemme det, men glemte det gjorde jeg da fordet. - hehe, ja.. men jeg skal hente det. - Takk, svarte jeg takknemlig. Når Amy kon tilbake tok jeg på dekkene og hoppet ned. Jeg ordnet til stigbøylene og gikk inn. Jeg stilte henne opp i stallgangen igjen og slate henne av. Jeg skylte bittet og gikk tilbake til henne med dekkenet hennes. Jeg tok på henne et rosa dekken, men en lyseblå sømm rundt med navnet hennes på i en nydlig løkkeskrift. -Dekkenet ditt er iallefal i orden jenta mi, sa jeg til henne. -Jeg lover at jeg skal gjøre noe med alt det andre. Hun vrinsket tilbake som for å si. - Ja det må du gjøre. - Tenk at jeg ikke skal ri deg på en stund Zafira, du skla jo ha føll snart, men jeg låver at jeg kommer vær dag og ser til deg. Hun knekket til svar. Jeg satte henne ut på beitet sammen med de andre hoppene og gikk å hentet grima og leietauet til Golliat. Så gikk jeg å hentet han.
|
|
|
Post by cicoto on Dec 12, 2011 14:12:32 GMT -5
Jeg voknet av ringeklokka mi og jeg så på mobilen. En ny melding. - hm, lurer på hvem den er fra. Amy, sto det " Hei, jeg skal i stallen etter skolen i dag når skla du i stallen ? " Jeg svarte. " Jeg skal i stallen kl 4 pga jeg har noe lekser. Jeg fikk svar fort. " Okey, da er jeg vel akkuart ferdig jeg da " Jeg svarte bare okei det var dumt og jeg fikk ikke noe svar etter det. Jeg orndet meg, spise og dro på skolen, etter skolen dro jeg hjem, spise middag, gjorde lekser og når kl var 4 tok jeg bussen til stallen så jeg var i stallen kl 4:30. Jeg var endlig framme i stallen og jeg møkka boksen til Zafira og Golliat, kostet stallgeng og orndet mat til dem begge. Jeg hadde husket på de nye sakene dems jeg så kastet det gammle og hang opp det nye. Jeg var spent på om dem gjorde noe tegn på å vise om dem likte det. Jeg tok ned den nye gule grima til Zafira med den nye gule leietauet og gikk for å hente henne. Vi gikk inn i stallen og jeg satte henne i stallgangen, og tok av henne dekkenet og hang det over boksendøra hennes. Jeg gikk for å hente pussekassa og da vrinsket Zafira for å si " ikke gå fra meg " - Jeg kommer snart, jeg skal bare hente pussekassa de, sa jeg til henne. Jeg kom tilbake og begynte å pusse henne. Jeg pusset henne kjempe grundig og etter det tok jeg høvene. Jeg ryddet opp alle sakene og satte henne på boks. Jeg oste med henne i 35 minutter fr jeg tok på henne dekkenet og tok henne med ut. Jeg tenkte " Jeg koster ikke stallgangen nå fordi Golliat skal jo stå der, så jeg oster her etterpå " Jeg gikk inn med grima og hentet den blåe nye til Golliat og hentet han.
|
|
|
Post by cicoto on Dec 13, 2011 7:47:49 GMT -5
Jeg dro til stallen rett etter skolen i dag fordi jeg lurte på hvordan det gikk med de to firebente dyra mine. Jeg gikk til Golliat for å se om han fortsatt sto inne og det gjorde han. - Hei gutten min, så bra du står inne. Sa jeg til han med mild stemme. - Jeg skal se etter Zafira, men jeg kommer til deg etterpå, det lover jeg. Jeg gikk å hentet en møkkatrillebår og et møkkagreip. Jeg gikk for å møkke da jeg så at det hadde stått noen her i natt fordi det var lit møkk og tiss der. Jeg tok det opp og så at jeg måtte fylle på mere sagflis. Jeg satte fra med trillebåra og hentet en sagflissekk. Jeg tømte lit utover i boksen også brukte jeg møkkagreipet til å strø det utover. Når jeg var ferdig med det satte jeg alt på plass og tenkte " Jeg koster når jeg har satt henne ut igjen" Jeg gikk å hentet Zafira og jeg satte henne opp i stallgangen. Jeg tok av henne dekkenet og hang det over bokksdøra på siden. Jeg gikk å hentet pussekassa hennes og jeg begynnte å pusse henne. Jeg pusset henne så godt at det ikke var en flekk igjen på pelsen hennes. Mens hun sto der og jeg koste med henne tenkte jeg at jeg skulle dusjene henne onklig i dag. Jeg tok henne med til dusjen, satte henne opp der og hentet dekkenet og hang det på en knagg like ved. Jeg gikk å hentet bøtta md svamp og såpe. Jeg leste på flaska at jeg skulle ha så mye av såpa og så mye av vannet oppi bøtta. Når jeg var ferdig med å blande inn såpa med vannet begynnte jeg å såpe henne inn. Det virket som om hun nøt det virklig godt. I det jeg var ferdig med å såpe henne inn, skylte jeg det av med vannslangen. Når all såpa ver borte tørket jeg henne og la på henne et dekken. Jeg satte henne tilbake i stallgangen også ryddet jeg opp etter meg i dusjen. Jeg tok å ryddit inn alt utsryr som pussekasser og slikt så det bare var meg og Zafira igjen. Jeg sto å koste med henne da jeg kom på at jeg kunne ta T-sirklen på henne. Mens jeg sto å holdt på med T-sikrlen høret jeg et vrnisk og en redsel fra en boks lenger bort i gangen og i det samme øyblikket gikk Sara forbi boksen til Golliat med pisken sin. - Jeg må sette deg ut nå Zafira, men jeg kommer tilbake til deg i morgen. Jeg satte Zafira ut i innheiningen og gikk med faste skritt bort til Golliat. Sara hadde hesten sin vedsiden av Golliat.
|
|
|
Post by cicoto on Dec 14, 2011 7:46:06 GMT -5
Jeg fikk en medling kl 8 i morgens om at jeg ikke trengte å komme i stallen i dag fordi dyrlegen kom å stelte Golliat og Zafira for meg og noen stalljenter tilbød seg å møkke for meg i både Zafiras og Golliat boks og at hun hadde ordnet mat til dem. Jeg tok meg en tur fordet bare for å hilse på. Jeg koste lit med dem begge i ca 30 min vær også dro jeg hjem. ( Beklager for et lit slappt innleg her.. )
|
|
|
Post by cicoto on Dec 21, 2011 8:00:15 GMT -5
Etter min pause var det godt å komme tilbake å se at min ponni Zafira har vunnet 1. plass i klasse 4-LD sprang. Jeg er så stolt av Zafira jenta mii ;D Det er nå ca 3 dager til Zafiras aller første føll kommer. Mor: Zafira Far: Golliat Begge av hestene er mine og det er jo ekstra gøy når jeg vet at Zafira har fått 1. plass Jeg var i stallen i dag og skjekket Zafira. Jeg kunne selvfølgelig ikke ri henne eller noe siden det er ca 3 dager til føllet kommer. Det er vendtet 24 Desember på selve julaften Det hadde vært kjempe morro med et julaften føll Jeg har tatt en ultralyd av Zafira og den viste at føllet var i fin form og hadde det helt fint. Ble glad for det. Jeg tok av Zafira dekkenet og begynte å pusse henne. Jeg pusset henen grundig. Jeg sto lenge å koste med med henne før jeg fikk en mld fra mamma om at jeg måtte komme hjem snart. Da tok jeg på Zafira dekkenet og tok henen emd ut før jeg kostet kjapt over stallgangen ogs¨dro jeg hjem.
|
|
|
Post by cicoto on Dec 28, 2011 9:01:45 GMT -5
Zafira har føllet. Føllet kom i går og det gikk kjempe fint. Føllingen gikk uten problemer og føllet ble nydlig. Zafira er veldig sliten etter i går, og ligger i boksen sin med føllet sit ved sin side. Det blei en nydlig Dartmoor hoppe. Navnet er ennå ikke bestemt. Attachments:
|
|
|
Post by cicoto on Jan 16, 2012 15:21:25 GMT -5
Føllet er noen uker gammelt nå og det har begynt å klare seg lit selv og må ikke ha moren sin ved sin side hele tiden. Jeg tar han uansett med meg inn sammen med moren og tar med begge hestene inn boksen til Zafira. Jeg hentet pussesakene til Zafira og begynte å pusse henne. Jeg pusset henne til hun begynte å bli rastløs og til slutt renset jeg høvene. Hun sto stille hele tiden mens jeg pusset henne. Jeg tok en søt liten og myk børste som jeg hadde kjøpt til Mira og begynte å pusse henne. Mira klarte ikke helt å stå stille, men hun nøt det likevel. Jeg lot begge to stå inne, med tanken på føllet og at det var så kladt ute.
|
|
|
Post by cicoto on Jan 19, 2012 8:15:15 GMT -5
Når jeg kom i stallen etter skolen i dag fant jeg Zafira og føllet Mira inne i boksen. Jeg smilte av synet av dem og gikk vidre inn til oppoldsrommet og satte fra meg tingene mine og hentet pussesakene til Zafira. Jeg gikk tilbake til boksen hennes og begynte å pusse henne. Mira skulle ha oppmerksomhet og dyttet mulen borti meg hele tiden. Jeg måtte le de første gangene men til slut ble jeg lit irritert. Jeg boret øynene mine i Mira sine og Mira ga seg. Når jeg var ferdig med å pusse Zafira børstet jeg manen og halen hennes. Til slutt tok jeg høvene henens. Jegla fra meg hovskrapa og fant fra den mykeste børsten og pusset Mira og tok høvene hennes. Jeg stoi 40min og bare koste med dem. - Nei, nå må jeg nok gå til Golliat, men jeg kommer tilbake for å møkke. Zafira knegget til svar.
|
|