|
Post by lincorano on Dec 15, 2011 16:16:58 GMT -5
DETTE ER DAGBOKA TIL LINCORANO & KALIK, ELLER KALIKiMAKKA SOM HAN EGENTLIG HETERKalik kom importert fra Nederland og hit til Norge i en svær hestelastebil. Når lastebilen kom lastet jeg av Kalik og satte han inn i stallen. Jeg hadde valgt Stall Exclusive for jeg tenkte det ville være det beste for han. I boksen byttet jeg ut det som så ut som et helt transportdekken med et inne-bobledekken med KL-logo på, siden det var ganske så kaldt ute og Kalik var barbert. Så gikk jeg inn på fôrrommet og øste oppi bøttene: KVELD5 dl energi 4 dl havre 4 dl bygg 5 dl betfôr 1 stor neve alfa 1 kopp med hvitløkspulver 1 kopp med biotin 1 stoooor kopp med vitaminer MORGEN2 dl energi 2 dl havre 2 dl bygg 3 dl betfôr 1 liten neve alfa 1/2 kopp hvitløkspulver 1/2 kopp biotin 1 liten kopp med vitaminer HØYPOSEMorgen: 2 kg høy Midtfôr: 2 kg høy Kvelds: 4 kg høy I begge bøttene fylte jeg med vann tilslutt og la oppi mange gulerøtter. Etter det gikk jeg i skapet og fant fram det nye tjukke utedekkenet og hang det på boksen. Så ga jeg Kalik resten av gulerøttene jeg hadde med. Attachments:
|
|
|
Post by lincorano on Dec 15, 2011 16:33:07 GMT -5
TORSDAG 15 DESEMBERJeg dro tidlig til stallen siden jeg hadde fri fra skolen. Jeg møkket nøye, ikke bare litt nøye men velidig nøye! Så fikset jeg fôret som står beskrevet i det første innlegget. Så jogget jeg bort til paddoken og satt på Kalik den blå grima. Når jeg var i stallen satte jeg han på gangen og hentet et goldstripe som jeg la over han når jeg hadde tatt av de andre deknene. Jeg fant fram pusseveska og pusset i 3O min før jeg hentet salen. Jeg hang salen på salknaggen på boksen og løp til skapet for å ta på meg ridestøvlene og hjelmen. Jeg satt på meg noen små ponnisporer og tok med en sjabrak før jeg løp til bake til Kalik. Jeg la på sjabraken og salen, så festet jeg sjabraken til salen og festet sal gjorden på første hakk på begge sider. Så gikk jeg å hentet det nye hodelaget med meksikansk nesereim og 4 bandasjer. Jeg brukte en stund på å bandasjere, det var så lenge siden jeg hadde gjort det sist- Så tok jeg av grima og tok på hodelaget før jeg hang opp gima på boksen og la goldstripen ordentlig over salen. Jeg leide han ut av stallen og satte meg på, så skrittet jeg en liten skrittetur på lange tøyler som varte i ca. 1O min. Så red jeg inn i ridehuset hvor jeg kortet opp tøylene og begynte å jobbe han litt med bøying og tøying med volter og stilling. Han begynte å gi etter etter bare noen skritt med stilling. Jeg red han litt på begge hender i denne "tilstanden" før jeg tok av dekkenet og begynte å trave. Han var like fin i trav, men galoppen var helt forferdelig. Jeg måtte ta masse bittesmå volter for å holde kontrollen og for å hindre at han skulle løpe fra meg. Ettervert gikk det bedre og jeg prøvde meg på litt dressurøvelser som sjenkelvikninger, bak- og fordelsvendinger osv. i trav og skritt. Så prøvde jeg meg på galoppbytter, det gikk jo helt supert for nå var han jo helt igjennom. Jeg travet av og skrittet samme tur som i stad før jeg leide han fornøyd inn i stallen. Jeg salte av, tok på begge deknene før jeg slapp han ut i paddoken hvor jeg tok noen få bilder. Så gikk jeg hjem.
|
|
|
Post by lincorano on Dec 16, 2011 17:54:34 GMT -5
FREDAG 16. DESEMBERI dag kom jeg ikke før klokka 4 til stallen pga. skole. Jeg møkka boksen, blandet fôret og gjorde klart alt utstyret før jeg løp ut i ridehuset, hvor jeg satt opp en 3-kombinasjon som var sånn: Kryss - 2 steg - Rekk - 1 steg - Oxer. Så løp jeg ut til paddocken til Kalik, tok på han grima og leide han inn. Jeg så at han hadde fått et sår i koden, det var bare størkna blod, så det var ikke så farlig, men jeg renset det. Han hadde vel bare tråkka eg. Jeg pusset fort over, salte på, satt i dag på han belegg istedenfor bandasjer, jeg satt også på kopper på forbeina og tilslutt satte jeg på martingalen. Så tok jeg på hodelaget, tok på meg selv vest, støvler, hjelm og sporer. La på han goldstripen + et annet ulldekken, i og med at det var ekstremt kaldt i dag. Så leide jeg han ut på plassen strammet gjorden, hoppet på og skrittet runden min. Jeg varmet opp i skritt, trav og galopp, og han var mye finere enn i går. Jeg hoppet krysset i en slags volte, før jeg forstørret volta og kom helt opp til rekken, han var egentlig veldig løpete, men det syntes jeg var bedre enn treig. Ettervert hoppet jeg hele linja, jeg hoppet den 3 ganger før jeg spurte en jente som satt og så på om hun kunne sette opp hinderene litt, nå ble det sånn: FØR: Kryss, 4O cm Rekk, 6O cm Oxer, 8O cm NÅ: Rekk, 6O cm Rekk, 8O cm Oxer, 1 m Jeg hoppet lett over dette et par ganger før samme jenta sa ja til å sette opp igjen, nå ble det sånn: Rekk, 8O cm Rekk, 1 m Oxer, 1.10 m Jeg hoppet lett over et par ganger igjen før jeg travet og skrittet av. Når jeg kom inn i stallen, satt jeg på han et ulldekken og back on track på alle ben. Jeg kostet hele den lange stallgangen før jeg byttet ut ulldekkenet med bobledekken, siden han nå var tørr. Så la jeg tilbake alt utstyr og pusset alt av utstyret fort over. Så la jeg fram 2 kopper og to forbeins, ute-belegg, og skrev på tavla til Kalik: KALIK VIL GJERNE HA PÅ SEG BELEGG OG KOPPER PÅ FORBEINA! Sa ga jeg Kalik halvparten av eplene, gulrøttene og mandarinbitene jeg hadde og la resten i fôret hans. Så gikk jeg hjem! Attachments:
|
|
|
Post by lincorano on Dec 17, 2011 4:52:47 GMT -5
LØRDAG 17 DESEMBERNår jeg kom til stallen, kom jeg bærende på en "Horze" pose og en "Felleskjøpet" pose. Oppi posene lå det disse tingene: HORZEKL Sjabrak, Mørkeblå Verdeus, Carbon Gel forbeins-belegg, Svart Verdeus, Carbon Gel bakbeins-belegg, Svart Diamant pannereim, Svart KL Utevinterdekken, Mørkeblå KL Regndekken, Mørkeblå Horze Ulldekken, Mørkeblå FELLESKJØPETHvitløk (Har hittli lånt) Biotin (Har hittli lånt) Champion, Komplett Champion, Müsli Når jeg hadde lagt på plass alle tingene, møkket jeg nøye, men raskt før jeg trasket inn på fôrrommet og øste oppi: (ENDRINGER) KVELD5 dl komplett 5 dl müsli 5 dl bygg 1 stor neve alfa 1 kopp med hvitløkspulver 1 kopp med biotin 1 stoooor kopp med vitaminer MORGEN3 dl komplett 5 dl müsli 1 liten neve alfa 1/2 kopp hvitløkspulver 1/2 kopp biotin 1 liten kopp med vitaminer Høyet er det samme. Så fylte jeg bøttene med vann og la oppi et par gulrøtter. Når jeg var ferdig med dette, tok jeg Kalik inn, bindte han på stallgangen og pusset over. Så leide jeg han inn i vaskespiltet og vasket han med hesteshampoo, til han var glinsende ren. Når jeg hadde fått av han mesteparten av vannet med en svetteskrape, leide jeg han inn i solariumet hvor han stod i en stund i mens jeg oljet høvene hans. Når han var helt tørr, satte jeg han på stallgangen igjen la på han det nye ulldekkenet, imens jeg klippet halen, manen, panneluggen, ørehårene og hovskjegget. Han sto hele tiden stille, men så er han jo verdens snilleste under all håndtering! Når jeg var ferdig, satt jeg på hack og festet ulldekkenet litt bedre, før jeg leide ut av stallen hoppet på og la i vei på en liten skrittetur. Når jeg var tilbake, leide jeg inn i stallen la på inne-bobledekkenet, og slapp han inn i boksen. Så ga jeg han noen gulrøtter før jeg trasket hjem.
|
|