|
Post by malinski on Dec 12, 2011 15:05:39 GMT -5
MIN NYE HEST, PRIMERA Navn: Primera Alder: 9 år Rase: Araber Kjønn: Hoppe Høyde: 154cm Nivå: 1 Stamtavle: Ukjent Reg nr: - Forsikring: NEI Stall: Classic "Sa jo at ingen andre skulle få deg" sa jeg lykkelig og klødde hoppa under panneluggen. Hun døste i armene mine med lukkede øyner og lente vekten sin mot meg. Det var noe spesielt med akurat denne hesten, som gjorde at jeg ikke kunne la henne gå fra meg. Jeg følte det var noe mellom oss som ikke kunne settes ord på, egentlig. Hun slapp og bytte stall, fåreløpig. Etter føllet til Nienke var kommet, og økonomien gikk oppover igjen skulle jeg nok få alle hestene forsikret, kåret, og på samme stall. "Du er min nå, vennen" mumlet jeg inn mot manen hennes. Den eneste araberen jeg hadde likt, var min. Jeg var ikke noe fan av stankelbeinte, fyrige, barbie-hester.. Jeg likte masse hovsjegg, masse man, onklig bygget, og store og stolte hester. Vell.. nå slukte jeg ordene min helt, jeg hadd en stankelbeint, fyrig, liten barbert barbihest i armene mine nå, og for en lang tid fremover.
|
|
|
Post by malinski on Dec 13, 2011 16:51:48 GMT -5
KOSEKVELD MED PRIMERA Jeg hadde hatt en heftig krangle med foreldrene mine, da jeg i full gråt ankom stallen i nattbukse, t-shorte med en jakke over, i heftig snøvær og slo opp døren til stallen, tittet raskt Primera ut hodet av boksen sin. Jeg var anpusten etter løpingen, og hadde tredd på meg et par støvler med ull lester under. Jeg snufset meg hele veien bort til boksen hennes, åpnet den og ramlet inn. Jeg støttet meg til hodet hennes, "de får ikke ta noen av dere fra meg, jeg lover" sa jeg. De hadde sagt de hadde solgt begge hestene mine om jeg ikke gjorde lekser, ryddet rommet, og deltok mer hjemme. Forståelig nok, men likevell unødvendig. Jeg holdt meg fast i hoppa, og hun sto rolig og nappet meg i håret, jeg tok tak i grimen hennes. Og leide henne med meg ut i gangen og videre ut til ridehallen, jeg fant et gammelt leietau der, gikk bort til rampen, satte leietauet på og knøt det som tøyler. Jeg klatret opp på den brede ryggen hennes, og vi begynte og skritte rundt. Jeg lå over halsen hennes, lot henne bære meg frem. Vi skrittet rundt lenge, før jeg samlet meg opp, og vi begynte og trave, jeg kom raskt over på bedre tanker. Da vi hadde travet langt om lenge, fattet vi galopp. Og vi galopperte rundt og rundt. Barbak, i grime, uten hjelm, uten noe spesielt utstyr. Og vi nøt hverandres selskap.
Etter vår lille ridetime var jeg i langt bedre humør. Og leide hoppa inn i boksen sin "tusen takk.." sa jeg med hes stemme, og tok av henne grimen og leietauet. Gikk videre til Nienke sin boks.
|
|