|
Post by malinski on Dec 11, 2011 7:07:47 GMT -5
Navn: Tarell Alder: 11 år Rase: Knabstruper Kjønn: Hingst Høyde: 141 cm Nivå: 1 Stamtavle: Ukjent Pris: 20.000,-I dag hadde jeg store planer om og ri Tarell, den mest spesielle ponien på hele stallen i mine øyne. I både farge og utrykk så han rett og slett mer spesiell ut. Man hans var så mye med rufsete og 'ponniete' en de andre sportsponniene. Så dette skulle bli morro. Jeg geleidet den snøfulle ponnien inn i sin egen boks, og han trippet rundt i ring før han slo hodet ned i fliset og prustet. Jeg hentet børsteutstyr og begynte og børste over den nesten orange pelsen, da ble han rolig. "Flink gutt" sa jeg mykt og ørene hans flakket litt. Han glinset når jeg sa meg ferdig med kroppen, og gikk løs på man og hale. Han hadde en ufattelig skitten hale som var bustete og full av gammel avføring, og manen hans hadde en grunn til og se sås fluffy ut, for og si det sånn. Jeg fikk alt flokefritt med god hjelp av en flaske showshine, så tok jeg alle hovene hans, og han sto og halvsov så gjorde ikke mye ut av det. Jeg hentet salen, da kvikket han til. Dette var en dressursal, jeg hadde tenkt og ri i ridehallen da jeg orket ikke snøvær. Så tok jeg på hodelag, fikset meg selv, og vi satte snuten mot ridehallen. Inne i ridehallen leide jeg han rundt i to runder hver hånd og øvet på litt lydighet og hvem som egentlig bestemte. Han skulle stoppe når jeg stoppet, ikke gå og svirre rundt meg som en unghest, oppmerksomheten på meg. Når det var oppnådd gikk vi ut på midten av ridehallen og jeg fikk han til og rygge litt før jeg etterstrammet gjorden og steg på. Hadde helt løse tøyler når jeg førte han frem i skritt, men det var på ingen måte en tegn på at han bare skulle subbe avgårde uten mening. Jeg fikk han derfor til og øke skritt lengden, og jobbe litt med ryggen. Og jeg med sitsen. Etter en god oppskritting samlet jeg han og jobbet han rundt på en volte, han flyttet seg bra for sjenkel og var temmelig grei og ri. Jobbet litt på volte hver vei, og åttetall før vi begynte og trave, han travet frem med god spenst og vi travet rundt to runder hver hånd før jeg fikk han en økning over diagonalen. Han begynte smått og søke ned etter en stund. Og nå jeg satt meg ned i salen og kjente litt mer på han og fikk rettet på småfeil hos meg selv, gikk han rett lodd og løftet ryggen perfekt. Nå var han akurat der jeg ville, så vi tok en til økning på neste hjørne, over diagonalen. Og så på en volte. Vi jobbet på volte lenge denne gangen fordi han ikke ville bøye seg slik jeg ba han om. Volten ble stor, og når han først bøyde seg så bøyde han perfekt, han ga tydeligvis ingenting gratis. Fikk han til og øke hver langside og ha normal fart på begge kortsidene. Dette gjorde vi i 5 runder, han va utrolig sliten etter det, og vikk en skrittepause på lange tøyler. Etter skrittepausen samlet jeg han en kortside, og fikk han til og fatte galopp fra skritt i et hjørne, og han svarte med først et divabukk så galopp. Jeg overså bukket og red videre, galoppen var rund og fin, og riktig. Galopperte samlet og fint en hel runde før jeg styrte han ut på diagonalen og fikk en økning med et bytte midt på. Han var nydelig og ri, og vi galopperte en runde til andre hånd. Så skrittet og travet vi ned, etter rideøkten fikk han en gulrot, rulle seg i flis, og masse vann. Han var i dårlig from, så var igjenomsvett stakar.
|
|
|
Post by malinski on Dec 12, 2011 9:08:01 GMT -5
Navn: Primera Alder: 9 år Rase: Araber Kjønn: Hoppe Høyde: 154cm Nivå: 1 Stamtavle: Ukjent Pris: 30.000,-I dag hadde jeg store kriblinger når jeg beveget meg mot stallen etter skolen, snøen knakte under skoene mine. Og svette hester ble leid inn fra dagens trening når jeg kom inn til stallen, Primera, den vakre araber hoppa sto enda i boksen sin. Hun var desidert noe av det vakreste jeg hadde sett på lenge, sett bort fra min egen hest. Hadde jeg ikke falt så pladask for Nienke, er det ikke tvil om hvilken hest jeg hadde kjøpt i stedet. "Hei, jente" godsnakket jeg mens jeg gikk inn i boksen hennes. Hoppa møtte meg med glinsende øyne, toppede ører, og en mule som klødde rundt lommene mine etter gulrøtter. "Jadajada" sa jeg og ga henne en smakebit, "nå får du ikke mer før etter trening!" sa jeg og poket henne på mulen. Jeg børstet raskt over henne, hun var jo barbert og ganske ren da det var jo bare snø ute uansett. Jeg tok bare bort litt ekstra støv, tok hovene, og børstet man og hale. Den tålmodige hoppa sto bare og døste seg igjenom hele behandlingen. Jeg salet på henne raskt, og tok på meg selv hjelm, hansker, sporer og pisk. Jeg leide henne først litt rundt i hallen, lot henne bli kjent med meg og jeg fikk se hvordan hun reagerte på enkelte stedet i ridehallen, og om hun var litt kikkete eller skvetten. Hun var jo bare 9 år, og for meg var det nesten bare unghesten. Vi hadde gått 4 under hver hånd når jeg plasserte foten i stigbøylen og steg opp på den smale ryggen hennes. Førte henne fram i skritt, og de deilige araber-bevegelsene ble jeg totalt trollbundet av. Vi skrittet rundt en stund uten særlig med jobbing, og når jeg da begynte og jobbe henne ned på volte, fikk jeg se hvor utrolig arbeidsvillig og søt denne lille hoppa var. Etter en god oppvarming på 20min, førte jeg henne frem i trav, je lettred. Noe som gikk lekende lett i disse bevegelsene, jeg tenkte bare for meg selv 'wow' hesten svevde jo! Hun gikk stødig på tøylen hele tiden og løftet ryggen. Vi travet litt over bommet, tok noen økninger, kortet ned stegene, og red åttetall før hun fikk en kort skrittepause en hel langside. Så fattet jeg trav en kortside og galopp i svingen mot langsiden. De fantastiske bevegelsene fikk meg til og bli helt og fullstendig måpende, jeg måtte ikke la denne hesten bli solgt. Jeg ville ha henne for meg selv ! Vi galopperte en runde så jeg fant onklig rytmen før vi galopperte på volte, tok økninger, bytter, og prøvde oss på sidelengs galopp. Jeg hadde mye fokus på bytter, og till slutt tok vi bytte annenhver galoppsteg. Hesten var utrolig svett når jeg da ført henne inn på en volte, fortsatt i galopp. Men hun hadde toppede ører, god framdrift, og hodet til tøylen enda. Jeg vet ikke hvor lenge vi galopperte på volte, med gjevne sidebytter. Men når jeg da fikk henne ned i trav igjen, var pelsen krøllet og igjenomvåt. Vettfal på halsen, hvor hun ikke var barbert. Hun fikk trave på ange tøyler, og ristet på hodet, løftet ryggen og senket hodet. Jeg klappet henne etter c.ka 20min med nedskritting og ned'traving'. Så hoppe jeg av og leide henne til boksen sin. Hun slukte i seg masse vann og prustet fornøyd, vi hadde ridd til sammen i nesten to timer, jeg hadde blitt så oppslukt av arbeidet. Jeg salet av og satte på henne et vinterdekken, renset hovene hennes, og ga henne masse gulrøtter før jeg leide henne til paddocen sin.
|
|
|
Post by Cecilie on Dec 12, 2011 11:43:23 GMT -5
Kjempebra skrevet!! Du får 2.000 i lønn og 1.000 ekstra i bonus siden du har skrevet så mye
|
|