|
Post by malinski on Dec 10, 2011 20:17:24 GMT -5
NIENKE - MIN DRØMMEHESTEndelig, tiden var inne, jeg skulle endelig få eie min helt egne frieser, plakathesten over alle plakat hester. Prøveridning var vell igjenomført, kontrakten underskrevet, og hesten betalt. Drømmene bare for forbi øynene mine og hjemsøkte hjernen min, alle stevnene vi skulle oppleve når den tid kom, alle blikkene vi kom til og få når jeg kom ridende på min svarte, edle hest. Alle kosestundene i boksen, på beitet, alle turene. Jeg kunne ikke vente til og bli bedre kjent med hesten, min hest. Og akurat denne hesten, var Nienke.Vi kom fram til stall exclusive, bare det beste for min hest. Stallen var åpen, fin, med ridehus, utendørs ridebane, lange jorder og lange ut på, milelange tur stier, og store-romslige paddocer og bokser. Jeg rygget Nienke rolig ut av hengern, hun blåste seg opp og meldte sin ankomst med et stort vrinsk. Hun danset rundt meg og den lange manen hennes fylte halsen og ryggen hennes. Hun var så høyreist, så vakker. Jeg leide henne rundt stallen, rundt paddene, en tur på jordet, og introduserte henne for boksen sin. Jeg snakket rolig til henne hele tiden, og hun virket til og slå seg raskt til ro når hun fikk en bøtte rent vann, et par gulrøtter, og høy. Jeg var hos henne hele dagen, børstet henne, fortalte henne alt vi skulle gjøre sammen, alt det morsomme. Hun gumlet høyet sitt fornøyd hele tiden, noen ganger kunne hun dulte borti meg med mule i håp om flere gulrøtter, men det var ikke mer og få. Jeg ble motvillig dratt vekk fra henne når pappa ble utålmodig. Men jeg trøstet meg med at det var bare en kort natts søvn før jeg fikk se henne igjen.
|
|
|
Post by malinski on Dec 10, 2011 21:43:26 GMT -5
NIENKEER KÅRET Jeg har fått Nienke kåret nå, fikk det fortest mulig gjort da jeg vill ha et føll etter henne og beholde selv. Er storfornøyd med resultatet til godjenta, og hun imponerte meg stort.
Navn: Nienke Rase: Frieser Eier: Malin Oppdretter: Ukjent ------------------------------ Type og kropsform: 9 Hode og hals: 9 Skulder og manke: 8 Overlinje og bakpart: 8 Forlemmer: 8 Baklemmer: 8 Skritt: 7 Trav: 8 Galopp: 8 Sprang teknikk: 6 Sprang kapasitet: 6 Ridelighet: 8 ------------------------------- Helhet: 8
Og hun fikk bronze medalje ! Skal vi gøy og se avkommet.
|
|
|
Post by malinski on Dec 11, 2011 15:03:54 GMT -5
FØRSTE DAG SOM HESTE EIER Jeg kunne visst ikke komme så tidlig jeg ønsket i stallen denne dagen. Jeg hadde sagt jeg kunne ta inn Nienke selv denne kvelden, og det fikk jeg klar signal om at var greit. Jeg jogget inn i stallen og til min store fortvilse var nesten alle hestene inne, stakkars Nienke. Jeg visste ikke ossen hun taklet og stå alene og vente på den måten. Jeg kom til boksen hennes og rappet med meg grime og leietau, og jogget ut av stallen og ned til paddene igjen. Når jeg fikk et overbklikk over den store padden hun delte med en annen hest som var tatt inn alt, ble jeg målløs. Hun løp rundt av all sin kraft, ikke i nervøsitet eller redsel, hun lekte. Hun kastet på hodet, bukket, langet ut over paddocen med en så stor kraft at jeg ble stående og måpe. Frysningene kriblet over hele kroppen min når jeg så det. Og når jeg krøp under gjerdet og plystret for og få hennes oppmerksomhet, snudde hun det elegante hodet sitt i min retning og hvinte lykkelig. Hun hadde tydelgivis ganske lyst og være med inn. Hun kom luntende i bort i en god blanding av hurtiskritt/trav. Og lot seg villig bli tatt på grime. Hun var eksemplarisk når jeg leide henne, og dultet etter uten mye og si om det. Oppe i stallen hilste hun nabohesten med og presse mulen mot gitteret og humre mørkt. Jeg klødde henne på halsen, og tok av grimen.
Jeg endte opp på for rommet, skulle ta henne med i vaske spilten når alle hestene var slått seg til ro og hun hadde roet seg ned og stallen var så godt som tom. Jeg fikset raskt foret henne, laget grøt av betefor, blandet det sammen med tre gulrøtter og noen pellets og biotin. Mer fikk hun ikke, dette fylte nesten hele bøtten, så noen nød led hun ikke. Jeg grep et blad som lå på bordet i pause rommet til rytterne, og satte meg ned og gumlet et eple mens jeg leste en artikkel om noe så intressant som stell av lær. Ikke vet jeg hvor lenge jeg satt der og skumleste, men når jeg løftet blikket og lyttet, hørte jeg ikke et knyst hverken av andre ryttere eller hester. Jeg klappet sammen bladet og tuslet ut i gangen. Ingen var der, bare et hestehode som med gjevne mellomrom kikket ut boksdøra. Jeg gikk bort til boksen til Nienke, og hun kom bort til døra når jeg kom. Jeg leide den ekstremt villige hesten inn i vaskespiltet. Lot hun stå der og romstere mens jeg hentet shampoo, showshine, og hovolje. Hun var ganske urolig når jeg kom tilbake, likte seg ikke i vaskespilten, gikk fram og tilbake hele tiden. Jeg sto lenge og roet henne ned, og når hun stolte på at ingenting kom til og skje med henne så sto hun rolig, senket hodet, og slikket og tygget. Jeg skylte raskt over henne med varmt, deilig vann. Og hun elsket det. Nå hele hesten var dryppende våt, som tok ganske langt tid når hun hadde så utrolig lang man og hale, og hovskjegg. Begynte jeg og shamponere henne inn, noe som også tok veldig lang tid da hun var utrolig skitten. Jeg skylte av såpen nøye, noe som tok c.ka 20min tilsammen med man og hale. Jeg lot henne stå og dryppe litt mens jeg hentet et hådkle og tørket beina og manen hennes. Tok på hovoljen og sprayet man og hale med showshine, børstet igjenom til de var flokefri før jeg børstet lett igjenom hovsjegget. Jeg satte på henne et stalldekken så hun fikk tørke, og plutselig var hun en helt ny hest. "Nå ligner du på en ekte hoppe!" sa jeg fornøyd. Dette tok c.ka to timer til sammen, og jeg gikk rundt i T-skjorte enda det var snø ute. Jeg leide hoppa tilbake til boksen sin, og satte inn grøten hennes og kastet noen armer høy inn til henne. Hun prustet fornøyd ned i grøten og laget noen aldeles gyselige lyder. Da dro jeg fra stallen med et fornøyd smil.
|
|
|
Post by malinski on Dec 12, 2011 14:30:28 GMT -5
NIENKE TIL HINGST Idag skulle jeg få Nienke til hingst, for bedekking. Noen vill kanskje si at det var tidlig når jeg har eid henne i to dager, men jeg ville virkelig gripe sjansjen når den var der og hesten var brunstig. Og når jeg fant en så rimelig hingst, så tok jeg den. Nienke var rolig under hele bedekkingen, og lot seg villig være med. Når det var over fikk hun seg en runde på utebanen løs, hun brukte masse energi der, og løp seg søkk svett.
Jeg er veldig fornøyd med hesten min, vettfal !
|
|
|
Post by malinski on Dec 13, 2011 14:29:50 GMT -5
FØRSTE RIDETUR I dag skulle jeg ha den aller første rideturen på Nienke etter at jeg fikk henne, og det gikk over all forventning.
Jeg kom i stallen og gjorde klar til en litne skrittetur i nysnøen på jordet. Nienke kom til meg når jeg skulle hente henne, sto rolig under hele striglingen og påsalingen, ingen problem. Den store svarte hoppa sto bare og speidet ut boksdøra og fulgte nøye med på hva som skjedde rundt oss. Hun tok bittet med en gang, og plutselig var vi klare. Det kriblet i magen når jeg leide henne ut på gårdsplassen, og jeg steg opp på henne, hu sto rolig og bare speidet. Jeg hadde ingen grunn til og være nervøs, hun viste meg tydelig at hun var en trygg hest. Vi skrittet rundt i snøen, og stegene hennes var store og runde, jeg nøt utsikten fra ryggen hennes, og bare lot henne gå hvor hun ville på helt slakke tøyler. Vi skrittet i nesten en halv time før vi skrittet tilbake til stallen, det var så mye snø at hun var anpusten når jeg satte henne i boksen. "Dårlig form du, jenta mi!" sa jeg mykt, og hun svarte med og pruste hardt. Jeg salte av og tok på henne et lett stalldekken, så forlot jeg stallen.
|
|
|
Post by malinski on Dec 13, 2011 16:58:45 GMT -5
KOSESTUND MED NIENKE -les primeras dagbok- Jeg kom inn i boksen til den vakre hoppa, og slynget armene rundt den lange, kraftige halsen hennes. Og jeg begynte og børste omhyggelig over henne, hun sto rolig og tålmodig og lot meg tenke over ting uten inngrep fra henne. Ikke lenge etterpå leide jeg henne ut i bare grime, og klatret opp på ryggen hennes, og vi skrittet rolig ut i natta. Jeg følte ingen usikkerhet, tvert i mot. Vi skrittet ned på jordet igjen, og ikke lenge etterpå satt jeg på verdens største travsteg og vi løp rundt i snøen. Snart galopperte vi i full fart tvers over det enorme jordet, og jeg holdt et godt tak i manen hennes.
En time senere sto vi i boksen igjen. Jeg børstet henne, og snakket med henne, slapp ut alle tankene mine. Og lot henne stå og døse. Så dro jeg hjem i platinahumør
|
|