|
Ludde
Dec 10, 2011 19:45:47 GMT -5
Post by lennonhead on Dec 10, 2011 19:45:47 GMT -5
LUDDEJeg har siklet etter frieser lenge, og når jeg så den søte lille gutten her klarte jeg ikke motstå. Jeg kasta meg inn i bilen, henta hengeren og dro for å hente Ludde. Han var like søt som på bildene og veldig grei å ha med å gjøre, så jeg lesset han på hengeren og vi kjørte i vei. Fremme ved stallen sto han like rolig på hengeren og ventet tålmodig på at jeg skulle ta han med ut. Etter å ha rygget av hengeren så han seg rundt med hodet hevet i den kjente frieser-stillingen og humret når vi kom inn stalldøren. Jeg satte han i boksen ved siden av Cali og lot han finne seg til rette og roe ned. Etter en halvtime gikk jeg inn til han igjen med en børste og noen gulrøtter for å bli kjent. Han var litt småfrekk og stjal litt flere gulrotbiter enn han egentlig fikk lov til, men så søt som han er må han få lov til å være litt ramp. Vi sto og koste lenge før jeg ga han et siste nuss på mulen og lot han slappe av resten av kvelden. I morgen tenker jeg nok vi skal utforske litt :)
|
|
|
Ludde
Dec 11, 2011 16:35:56 GMT -5
Post by lennonhead on Dec 11, 2011 16:35:56 GMT -5
LUDDE Etter å ha møkket og gjort i stand fôr, gikk jeg ut for å hente Ludde. Jeg klødde han innimellom børstingen, og han klødde fornøyd tilbake på skulderen min. Jeg tenkte vi skulle gå en tur, så jeg tok på grime og leietau og trasket ut i den hvite kulda. Han fuglte ivrig med på alt som foregikk rundt oss, og snublet et par ganger da han ikke fuglte med på hvor han gikk. Vi fortsatte bortover veien før vi fortsatte på en sti innover skogen. Snøen begynte å dale, så vi så ikke så mye, men det gjorde ingenting. For at han skulle bli litt sliten, fikk jeg Ludde til å gå utenfor stien i høysnøen. Han prustet fornøyd og trampet videre bortover. Etter å ha gått en stund gikk vi ut av skogen og ut på et jorde. Hadde jeg kjent han bedre, ville jeg satt meg opp og galoppert bortover de hvite teppene av snø og nyte vinden i annsiktet. Vi krysset jordet og kom ut på en traktorvei. Etter et par hundre meter kom vi ut på grusveien igjen og tilbake til stallen. Vi var på ganske lang tur, 1 time og 30 min. La på han et ulldekken når vi kom inn igjen siden han var blitt svett etter å gå så lenge i løssnøen. Jeg ga han et nuss på mulen før jeg lukket boksdøren.
|
|
|
Ludde
Dec 12, 2011 17:57:08 GMT -5
Post by lennonhead on Dec 12, 2011 17:57:08 GMT -5
LUDDE Jeg kom tidlig i stallen og tok med Ludde inn med en gang. Etter å ha børstet han nøye hentet jeg sal og det bittløse hodelaget og salte på. Jeg var spent på hvordan det ville bli å ri han da han ikke er grunninnridd ennå og såppass ung. Det gikk bra å sette seg opp, så vi skritta mot skogen. Tenkte jeg skulle holde turen kort i dag bare for at han kan prøve å ha meg på ryggen og hvordan det føles. Vi var bare på en ti minutters tur frem og tilbake på grusveien. Etter å ha salt av igjen sto jeg lenge og koste og klødde han. Jeg slapp han ut i paddocken igjen før jeg møkket og gjorde i stand fôr.
|
|
|
Ludde
Dec 14, 2011 16:52:39 GMT -5
Post by lennonhead on Dec 14, 2011 16:52:39 GMT -5
LUDDE Var tidlig i stallen i dag også. Var mildt og slapsete ute så jeg tenkte jeg skulle prøve dressur i ridehuset. Må jo uansett øve til stevnet! Jeg hentet han inn etter å ha møkket og gjort i stand fôret som vanlig. Etter å ha børstet han nøye salte jeg på med dressursal og hodelag med fullsjekk bitt. Han virket motivert der han gikk ved siden av meg inn i ridehuset, så det lovte jo godt. Han skrittet aktivt fram og hørte overraskende bra etter sitsen. Han var myk og rolig. De eneste gangene han ikke gjorde som jeg ba om var når han ikke skjønte signalene eller ikke kunne det jeg ba om. Vi prøvde etter en god stund å trave litt også, noe som gikk veldig bra. Han har et stort, men kontrollert og systematisk. Det var rett og slett behagelig - uansett om jeg red lett eller satt ned. Jeg tenkte jeg skulle prøve en runde galopp på hver hånd da han ser ut til å ha veldig behagelig galopp. Han var enkel å få til å fatte, og vi fløt av gårde. Jeg lukket øynene og forestilte oss på en strand i full galopp. Det skulle vi gjøre til sommeren det! Jeg tok han ned til trav igjen hvor jeg ga han lange tøyler. Han jogget rolig med hodet i bakken så han fikk strukket ordentlig på beina. Han roet ned til skritt, og vi red litt serpentinere og 8-tall så han ikke skulle kjede seg. Når han var ferdig nedskrittet skled jeg ned og vi gikk tilbake til stallen. Etter å ha salt av pusset jeg han ordentlig og koste lenge.
|
|
|
Ludde
Dec 15, 2011 17:02:11 GMT -5
Post by lennonhead on Dec 15, 2011 17:02:11 GMT -5
LUDDE Ble litt sen i dag, så jeg orket ikke ri. Ludde sto allerede inne da jeg kom, og gumlet fornøyd på høyet jeg hadde gjort klart i går. Jeg satte han på stallgangen i mens jeg møkket. Han sto tålmodig til jeg var ferdig, så jeg børstet han like greit på stallgangen. Jeg la på kapsun, lonsjeringsgjord og tok med meg innspenningstøyler og lonsjetau ut til ridehuset. Etter å ha varmet opp i skritt og trav noen runder på hver hånd, satte jeg på innspenningstøylene. Jeg hadde dem så løst som mulig uten at de slenger opp og ned. Jeg strammet dn innvendige et par hakk kortere enn utvendig slik at hun ikke skulle stille seg utover på volta. Med litt oppmuntring gikk han godt fram og strakk ut frambeina. Han tråkket godt under seg og ryggen hevet seg opp. Tror han kan ha en god framtid innenfor dressur hvis han fortsetter slik! Jeg ba om galopp og han fløt av sted i en rolig og kontrollert gange. Jeg roet han etterhvert ned til trav før jeg tok han ned til skritt. Vi skrittet av rundt hele banen da det ikke er bra å gå for lenge på volta. Han fikk brukt seg godt og løpt litt også, så jeg er godt fornøyd med økta!
|
|
|
Ludde
Feb 3, 2012 9:08:45 GMT -5
Post by lennonhead on Feb 3, 2012 9:08:45 GMT -5
LUDDE Ludde vrinsket høyt da jeg gikk ut av bilen, framme ved stallen. Jeg tenkte jeg skulle bli ferdig med møkkingen først, siden det var såpass tidlig enda. Jeg tok meg god tid og møkket nøye igjennom boksen. Jeg renset bøtta og forkrybba før jeg hentet rent vann og la inn høyet. Jeg ropte på Ludde på vei ut døra, og han sto allerede ved porten og ventet på meg. Han gikk rolig ved siden av meg mens han ransøkte lommene mine etter noe godt. Inne i stallen ga jeg han en gulrot og begynte børstingen. Nå som det bare er snø ute er det jo ikke så mye møkk å børste av, men det er det beste han vet, så vi sto der ganske lenge. Når jeg hadde gått over hele kroppen hans med alle børstene jeg har, fant jeg fram westernsalen og salte på. Jeg tok på det bittløse hodelaget og varmedressen og så bare det ut på tur. Det hadde nettopp snødd, så løssnøen lå som et hvitt teppe oppå snøhaugene som allerede lå der. Det var ganske mye snø nå, så da blir det gøy å frese rundt inne i skogen! Ludde trasket fornøyd av sted med snøen knirkende under høvene på ham. Da vi kom inn på skogsstien gikk han over i trav, og vi durte innover mellom trærne. Etter en liten stund la han over i galopp, og jeg lot han bestemme tempoet selv. Trærne fløy forbi på siden ettersom vi kom lengre og lengre innover. Det var ganske flatt, og der det gikk nedover var det så slakt og kort at det gikk bare jeg bremset han ned litt. Vi snudde etterhvert og begynte på hjemveien. Jeg holdt han i skritt hele veien så han skulle roe ned til vi kom tilbake igjen. Jeg merket på hele han at han ikke var ferdig med løpingen, men vi får heller løpe på jordet en dag. Det tok en stund før vi var tilbake i stallen igjen, og jeg satte han rett ut igjen. Han tok et par bukkesprang før han la seg ned i snøen og rullet seg et par runder. Jeg ryddet på plass utstyret og sa meg ferdig i stallen for i dag :)
|
|