moblu
Junior Member
|
Post by moblu on Dec 10, 2011 8:15:50 GMT -5
Mamma vekte meg en morgen kl 10:03 og sa at jeg måtte stå opp å ta på med stallklærne mine. Jeg lurte fælt på hvorfor jeg måtte det, men jeg spurte ikke, jeg bare gjorde det jeg fikk beskje om. Jeg ordnet meg og spsite to brødskiver til frokost. - Mamma, hvorfor skal vi i stallen i dag ?? Det er jo lørdag.. Spurte jeg, men mamma svarte ikke men hun bare smilte og kikket på meg. Jeg tenkte, neivel da så. Når jeg hadde spist opp så fikk jeg beskje om å ta på meg på bena og ta på meg en jakke. - Ta med deg hjelmen din og sikkerhetsvesten din, sa mamma og jeg gjorde som hun sa. Jeg satte meg i bilen og vi kjørte av gårde. Jeg var helt i mine egne tanker om hvorfor jeg ble bedt om alt dette, så jeg fokuserte ikke på veien. Når jeg kom til meg selv oppdaget jeg at jeg ikke kjente meg igjen i det hele tatt. - Mamma, hvor er vi ?? - Vi er i kongsberg. Det var like ved der jeg bodde, men jeg hadde aldri vært på denne delen av Kongsberg før. Vi var inni skogen på en kronglette, humpette og smal vei. Når vi hadde kjørt et stykke inn i skogen fikk jeg øye på en stor gul byggning med ridebane på utsiden, portvakt ved porten, statuer av hester på plenen og steintrapper med stor flotte hester på beitene. Vi gikk inn i stallen og det var helt nydlig der ! - Denne stallen er kåret til en av norges beste, sa mamma. - og hva gjør vi her ? Spurte jeg i sjokk. Mamma svarte ikke denne gengen heller, men jeg fulgte etter henne igjennom stallen til vi kom i enden der det sto Kontor, med en skjønn løkkeskrift. Mamma banket på og en høy slank dame kom ut. - Hei, jeg er Camilla sagen og dette er min datter Amy. Kan jeg få snakke med deg ? - Klarte det. svarte damen med et mykt smil om munnen. - Amy, kan ikke du gå å se deg rundt ? Jeg svarte ikke men jeg gikk min vei. Etter en stund kom mamma og den slanke damen fra kontoret bort til meg. - Ser du den hesten der? Spurte mamma. - Ja. Det var den hesten jeg hadde sett mest på. Det var en nydlig Araber hoppe ! -Hun heter Aliya. Hvis du liker henne skal du få henne, sa mamma. Jeg fikk sjokk. Jeg fikk prøveri henne i både Dressur, Sprang og ri henne på tur. - Nå, hva synns du ?? Spurte mamma. - Jeg elsker henne ! Tusen takk ! Jeg vet ikke hvordan jeg skal få takket deg mamma ! Jeg smakte på navnet, Aliya.. Jeg hoppet ned og tok henne med inn i stallen. Mamma og den høye slanke damen gikk på kontoret og ordnet opp, mens jeg salte av henne og pusset henne. - Tenk at du er min hest ! Sa jeg til Aliya ! Når jeg var ferdig og hadde tatt på henne et dekken kom mamma ut fra kontroret. - Berit skal bare ordne til hengeren så skal vi dra. Sa mamma. - Hvem er Berit? Spurte jeg. - Ah, det er damen på kontoret. Sa mamma med et glimt i øyet. Jeg laste Aliya på hengeren og vi dro. - Jeg har bestillt stallplass på en stall som heter Stall Classic, der skal henne stå. - Ah, jeg gleder meg sånn til å jobbe med henne !! <3 Nokk en gang, Tusen takk mamma ! Attachments:
|
|
moblu
Junior Member
|
Post by moblu on Dec 11, 2011 13:25:25 GMT -5
Jeg fikk ikke sove den natten jeg hadde fått Aliya. Jeg gikket på kl og den var 5:00 Jeg ble glad. - Hvis jeg står opp nå så kler jeg på meg, spiser og skriver en lapp, jeg har tatt bussen til stallen. så rekker jeg å ta bussen som går 5:45, jeg vet at jeg kommer i stallen 6:15 da, men jeg klarer ikke å vente. Jeg gjorde dte jeg hadde tenkt og var i stallen til rigtig tenkt tid. Det var allerede en del stalljenter i stallen når jeg kom. Jeg hentet Aliya og satt henne i stallgangen. - I dag skal vi to hoppe, sa jeg til henne, men ingen reaksjon. Jeg tok av henne dekkenet og fant frem pussesakene og pusset henne godt. Jeg salte henne opp og tok henne med ut på banen. - Elena! ropte jeg. - ja ?? svarte hun og kom mot meg. kan du holde Aliya mens jeg lager banen ?- Ja, klarte det, så mye du har gjort for meg så. Gliste hun. -Takk skal du ha, svarte jeg takknemlig. Jeg bygde banen og jeg og Aliya hoppen den uten vegringer og riv. - Godt jobba jenta mi ! Hvisket jeg til henne. Jeg hoppet av, orndet stigbøylene og tok henne med inn, satte henne opp i stallgangen, tom av henne utstyret, skylte bittet, tok på henne dekkene og tok henne med ut. Når hun var ute ryddet jeg opp banen og gikk inn for å ordne maten. Når maten var orndet møkket jeg og kostet stallgangen. Jeg gikk ut med trillebåra, satte den på plass og dro hjem. Kl var 3:30 når jeg var hjemme.
|
|
moblu
Junior Member
|
Post by moblu on Dec 12, 2011 13:53:10 GMT -5
Jeg tenkte i går kveld at nei ! Det er skole i morgen så jeg kan ikke dra i stallen før skolen er ferdig kl 2:30.. Da er jeg i stallen kl 3:00 -jaja, jeg får vel bare leve med det.. sa jeg til meg selv før jeg la meg til å sove. Vekkeklokka mi ringte kl 7:00 og da sto jeg opp, ordnet meg og spiste. Jeg pakka en bag med rideutstyr som jeg tok med meg på skolen så jeg bare kunne dra rett til stallen. -Mamma!! Ropte jeg fra soverommet og uten og vente på svar ropte jeg vidre,-Jeg kommer til å dra rett til stallen etter skolen vær dag fremover nå for leksene gjør jeg på skolen. -Ja, det er greit, men du må snart finne deg en fôrrytter!- Hvorfor det?? Spurte jeg forbauset. - Du skal vel ikke være i stallen vær dag ?? Blir du ikke sliten ?- Nei ! Svarte jeg lit surt. Tenk at hun kunne si noe sånt. Jeg elsket Aliya og det var BARE jeg som skulle få holde på med henne ! - Jeg går nå, sa jeg, men denne gangen lit trist. - Hvorfor er du trist ? Spurte mamma. - Nei, det er bare det at du sier at jeg må finne fôrrytter på Aliya. Jeg bare gikk ut døra uten å vente på svar og smelte den igjen, men ikke sa hardt. Jeg tok bussen til skolen og når skolen var ferdig tok jeg bussen til stallen. - Halo, sa jeg til en av stalljentene og jeg fik et hei tilbake. Jeg gikk inn på toalettet og skiftet og la de andre klærne mine i den baggen jeg hadde hatt stallklærne. Jeg gikk å møkket og kostet over stallgeng også tømte jeg trillebåra og satte den på plass før jeg hentet ny sagflis, tømte lit sagflis i boksen og satte sagflissekken der jeg hadde funnet den. Etter det hentet jeg Aliya`s grime og leietau og gikk å hentet henne, i den innheiningen jeg slapp henne inn i. Vi gikk inn og jeg satte henne i stallgangen like ved boksen hennes. Jeg tok av henne dekkenet og begynte å pusse henne. Jeg pusset henne gangske så grunndig. Jeg hadde bestemt meg for å lonsjere henne i dag så jeg tok på henne hodelag, tok av tøylene og fant fram lonsjeringstauet som tilhørte stallen. På veien ut tok jeg med meg en lonsjeringspisk. Vi gikk inn på ridebanen og jeg lukket porten etter meg. Jeg fikk henne ut på en storvoldte i skritt men hun ville helst bare inn til meg igjen, men jeg fikk henne ut igjen og dette skjedde flere ganger. Jeg skrittet henne på storvoldte begge veier før jeg økte opp i trav. Det gikk mye bedre enn skritt, men det var nokk fordi hun skjønte at hun skulle gå rundt meg. Jeg trevet henne begge veier før jeg okte den til galopp og jeg gjorde akkurat det samme der før jeg travet av og skrittet av begge veier. Når vi var ferdige gikk vi inn og jeg stilte henne opp i stallgangen igjen tok av henne utstyret, han det på plass og ga henne en gulerot. Jeg gikk bort til dujsen og skylte henne. Mens jeg sto der tok jeg på henne dekkenet og tok henne med ut. Når jeg kom inn igjen kostet jeg kjapt over stallgangen og la det i en liten haug i hjørnet så nestemann som møkka kunne ta det med seg. Jeg gikk å blandet høy og den baldingen hun skal ha. Jeg la det i boksen og tok bussen hjem. Når jeg komm hjem så var det noe som møtte meg i døra.. noe som lød. -Jeg har lagt ut en anonnse på fôrrytter på Aliya. Nei ! Nei ! Nei ! Hun kan ikke ha fôrrytter ! Tenkte jeg. -Neei !! Ropte jeg - Jeg vil ha henne for meg selv ! Ta det bort nå ! Jeg gikk bort og tok det vegg før mamma rakk å reagere. - Jeg SKAL ha henne for meg selv og hvis jeg vil ha fôrytter så sier jeg ifra ! Okey ? - eh... greit. Sa mamma.. forbauset over hvor sur jeg hadde blit. -Jeg går i dusjen nå sa jeg..
|
|
moblu
Junior Member
|
Post by moblu on Dec 13, 2011 8:22:08 GMT -5
Rett etter skolen i dag dro jeg i stallen. Moblien min ringte og det var mamma. - Halo. - Hei sa det i andre enden. - Er du på vei i stallen nå? - ja, jeg sa jo det. - Jada, men jeg bare lurte på om du var helt sikker på at du ikke ville ha Fôrrytter på Aliya. - Ja ! Jeg er helt sikker ! Kan du slutte å mase om det nå ! ? ! - Ja, jeg bare ville være helt sikker selv. - Javel, glad i deg mamma. - Jeg er kjempe glad i deg også jenta mi. Jeg himlet med øynene og kunne ikke la være å le når jeg hadde lagt på. Vel framme i stallen møkket jeg ut av boksen til Aliya, jeg fikset mat også tok jeg henne inn. - I dag skal du få lit fri jenta mi, du skjønner at jeg har ikke så mye tid i dag. Hun humret til svar. Jeg tok av henne dekkent og begynnte å pusse henne godt. Når jeg var ferdig med å pusse henne tok jeg bena hennes. - Jeg skal få tak i kladdesåler til deg jenta mi, så jeg kjærlighetsfull. Når jeg var ferdig med å stelle henne koste jeg med henne i 10 minutter før jeg tok på henne dekkenet og tok henne med ut. Når jeg kom inn igjen kostet jeg stallgangen og lå det i møkkatrillebåra som jeg ikke hadde tømt også fikk jeg å tømte den, så satte jeg den på plass. Jeg tok bussen hjem. - Hjemme allt ? Spurte mamma. - haha ! Ja, ser du ikke det ?? Jeg har lit lekser å gjøre skjønner du. - Åja, da så. sa mamma og smilte.
|
|
moblu
Junior Member
|
Post by moblu on Dec 14, 2011 7:20:52 GMT -5
I dag hadde jeg bestemt meg for å kjøre Aliya sikkelig hardt ! Jeg skulle trene henne i dressur i dag. Jeg sluttet kl 12 på skolen i dag så jeg tok 12:15 bussen og var i stallen 12:45. Jeg haddev fått en hest til i dag så jeg startet med å møkke boksen til Aliya og den nye hesten min Shorven. Jeg ble ferdig med å møkke og tøm,te trillebåra også puttet jeg inn noe ny sagflis. Etter det satte jeg fra meg alt og gikk å hentet Aliya. Jeg kikket meg rundt og så at det sto hester i hele stallganegn så jeg måtte sette henne på boks. Jeg bant henne i sprinklene og grima og tok av henne dekkenet og hang det på boksdøra. Etter det gikk jeg for å henta pussesakane og jeg pusset henne grundig i dag. Aliya sto helt stille og sovnet nesten. - Fine janta mi. Sa jeg snillt og kjærlighetsfull. Hun reagerte ikke noe spessielt men bare kastet lit på hode. Når jeg var ferdig med å pusse henne salte jeg henne opp og vi gikk ut. Jeg steg opp og vi begynte å gå. Det første jeg gjorde var å varme opp i alle tre gangartene med volter og firkanter før jeg ttrente mere på andre ting. Hun var kjempe flink !! Jeg travet av og skrittet av. Når vi kom inn satte jeg henne på boks igjen og salte av. Jeg pusset henne øgså så jeg at hun var helt svett. Jeg tok henne med til dusjen og skylte henne også la jeg på henne dekkenet og tok henne med ut. Jeg orndet maten til begge hestene og hentet inn Shorven.
|
|
moblu
Junior Member
|
Post by moblu on Dec 21, 2011 8:08:27 GMT -5
Aliya får en pause i dag.
|
|
moblu
Junior Member
|
Post by moblu on Jan 19, 2012 9:03:05 GMT -5
Etter skolen i dag skyntet je meg til stallen. Jeg satte fra meg tingene mine inn i oppholdstrommet og stormet ut for å hente Aliya. - Å gud så jeg har savnet deg ! - Kom så går vi inn. Jeg satte henne opp i stallgangen. Jeg tom av henne dekkenet og begynte å pusse henne. Når jeg var ferdig med å pusse henne salte jeg henne på også gikk vi ut på ridebanen. Det var kaldt, men vi overlevde. Jeg varmet henne opp også trente jeg henne skikkelig hardt. Hun ble helt svett på halsen. Jeg travet henne av og skrittet henne av. Jeg hoppet ned fra ryggen hennes og gikk inn. Jeg salte henne av, hang salen og hodelaget på plass også tok jeg henne med til vaskespilten. Jeg skylte henne, tok på henne dekkenet og satte henne ut på beitet. Jeg gikk inn, møkket boksen hennes, tømte trillebåra, ordnet mat også tok jeg inn Shorven.
|
|